Thursday, April 21, 2011

Me Still So Slow

entry kali ni Bahasa Melayu,
( to Harold, John, Jackie, Donna, Sachiko, Lydia and Tiffany - Google translate is convenient)

Perubahan drastik, hari pertama tahun 2011 aku berubah dengan drastik sekali kerana aku rasa aku perlu, apa yang aku buat?

1. Gunting rambut aku yg panjang ala Mat Rempit
2. Berhenti kerja walaupun aku tak cari lagi kerja lain
3. Lupakan segala yang buruk berlaku sepanjang 21 tahun aku hidup
4. Kosongkan fikiran aku dengan perkara negatif
5. Selesaikan semua Masalah aku
6. berhenti lepak

so suku pertama tahun ni aku mmg agak exceptionally happy, dan aku dapat tahu ape efek keikhlasan dan kejujuran, pada diri sendiri, bila difikirkan balik aku yang tahun lepas2 tu agak sangat2 HAPRAK. kenapa aku ckp macam ni? ok, analisis:

1. aku sangat pandang rendah orang lain dan tak bagi can langsung
2. aku kejar impian palsu dan aku kuat berangan
3. aku tamak dan tak bersyukur
4. aku sombong
5. aku lupa dosa dan pahala
6. aku tak terima nasihat orang

tapi tu yang nak cakap, kalu nak berubah, Allah akan permudahkan, aku selalu yakin yang aku akan jadi lebih baik, pertama untuk diri sendiri dan orang2 yang aku sayang, dan sumber pertama kekusutan aku ialah, aku lelaki so ialah Perempuan, tapi skang aku da tahu enapa aku selalu stress, sedih, marah, cemburu, dengki, pasal cinta kononnya,

1. couple: cume trend, mcm handfon, semua orang kena ada, tapi pada aku skang, kalu sabar, Allah akan reward aku, i have faith and couple bagi aku tak penting langsung
2. Masa: asa aku tertumpu kat dia je so aku tak efficient keje, aku jarang habiskan masa ngan famili, duit aku banyak habis, fikiran aku kusut
3. Tumpuan: waktu belajar terganggu, waktu kerja tido, haprak kan? aku takleh bezakan whats first come first
4. syaitan: bila ada masalah, salahkan diri, salahkan orang lain, marah, dengki, cemburu, fikiran tak betul, nak buat benda jahat, Astaghfirullahallazzim
5. keseronokan sementara: sementara je, senang dapat senang hilang

kngkadang aku terpandang Helang, aku hairan kenapa die selalu bersendirian, tapi tu yang Allah nak tunjuk, Helang Kuat dan dia terbang lagi tggi dri burung lain sebab hati die kuat, n aku tak penah tgk bini and anak2 die mengekor dia, dan dia akan buat satu perkara tu bila tiba masanya saja

Kenapa nak bersedih dan marah?

die cume muncul dalam hidup aku baru2 ni je, tp pengaruh die,

1. buat aku ignore diri aku sendiri
2. buat aku ignore famili yang sgt perlukan aku
3. buat aku ignore kawan2 aku

ha, yeah, aku takkan terjerat lagi,

bila berseorangan ni banyak bagi aku ruang untuk aku manfaatkan masa untuk diri aku sendiri, lebih banyak masa dengan pencipta, dengan famili, dan tujuan hidup aku lebih cerah

aku dah pilih untuk jadi manusia yang normal sebab ape yg negatif aku ckp kat atas ni sume membuktikan kegagalan berfikir aku, manusia tak sempurna jadi kenapa fokus kepada ketaksempurnaan dan bukannya mengurus supaya lebih kepada kesempurnaan,

moral of the story:

biar aku je yang simpan, hanya orang yang dah laluinya akan faham


dan tajuk diatas, Slow?

aku rse perubahan diri aku yang drastik adalah still sanagat slow, dan pencapaian selama 4 bulan ni sangat slow, dan aku yakin aku boleh buat lagi baik, Lillahitaala, :D

No comments:

Post a Comment